Hallo Clanleden!
Eerst even een introductie voordat ik aan het echte nieuws begin:
Jullie kennen vast niet allemaal de
specs van de server (Versie 2, versie 1 is alweer een tijdje RIP). Ik zal de relevante specs even samenvatten:
- Moederbord met ingebouwde geluidskaart en ethernetpoort
- AMD Athlon 1 Ghz processor (dat is een single core)
- 640MB SDRAM geheugen (traag, exacte timings weet ik niet though)
- Geforce 2 MX 400 (die er alleen inzit omdat hij zonder videokaart niet kan opstarten)
- 40 GB HD (main storage, hier staat alles op)
- Een DVD speler (het nieuwste onderdeel - er later bij gehacked om een linux install mogelijk te maken)
Dit geheel is bij elkaar gesprokkeld van oude onderdelen van mijn vorige computers en die van mijn broertje. Gemiddeld is het geheel zeker 10 jaar oud, misschien wel meer. Alle onderdelen die erin zitten worden allang niet meer gemaakt, zijn oud, crappy, energieonzuinig (de server verstookt bijna 1000 euro per jaar aan stroom) en vrijwel onmogelijk om nog vervanging voor te vinden als er iets stuk gaat - omdat alles dat tegenwoordig te koop is niet meer compatible is.
Toen de harde schijf het een tijd geleden begaf was dat een probleem - want het moederbord support een max van 40 GB en 40 GB schijven worden niet meer gemaakt. Ik moest voor de belachelijke prijs van 40 euro een 40 GB harde schijf aanschaffen. Slaat nergens op natuurlijk - dat is een euro per gigabyte (ter vergelijking: 1 TB kost tegenwoordig een euro of 80, dat is 1024 GB!).
Kortom, wat ik wil zeggen is dat de server best wel slechte specs heeft, etuiremzijkerd is, en aan vervanging toe. Dit kunnen we merken aan de traagheid van de database (en dus website) onder andere. Natuurlijk, de server houd zich vrij goed onder deze storm van bezoekers (krijgt ongeveer 86000 requests per dag - dat is een bezoek elke seconde!) maar het kan alleen een heel stuk sneller en vooral ook betrouwbaarder. Het feit blijft dat we draaien op oude troep die (mijn ouders) behoorlijk wat geld aan stroom kost en etuiremzijkerd is om te onderhouden als er wat stuk aan gaat. En iedereen weet - oude troep gaat stuk.
Ik heb het plan de server te vervangen door een versie 3.
Deze versie 3 wil ik de volgende (perfecte server?) eigenschappen geven:
- Laag energieverbruik (de helft van wat hij nu gebruikt, of minder)
(minder energie = minder kosten voor het aanhouden)
- Weinig hitte productie
(door minder hitte gaan onderdelen langer mee, het maakt bovendien het volgende punt mogelijk...)
- Passieve koeling
(dus geen ventilatoren die herrie maken of stuk kunnen gaan!)
- Snellere processor (64 bits en dual of meer core)
(dus snellere verwerking van requests en meer tegelijk aankunnen)
- Klein (de server nu is een gigantische kast waar allemaal draden uit hangen, wie hem gezien heeft weet hoe zielig hij eruit ziet)
(dan kan hij op meer plaatsen staan en staat minder in de weg. Ziet er bovendien beter uit! - heel belangrijk
)
- Heel veel geheugen. Minimaal 4 gig, liever meer.
(veel geheugen is een MUST voor een server die een database draait. Als de database namelijk in het geheugen past wordt de harde schijf niet gebruikt en is de database een paar MILJARD keer sneller. Not kidding.)
- een SSD in plaats van een HDD
(SSD's zijn een soort van hele grote USB sticks die je als harde schijf gebruikt. Ze zijn een factor tienduizend sneller dan normale harde schijven, hebben geen koeling nodig, hebben geen bewegende onderdelen (dus gaan minder snel stuk!), en kosten nog minder stroom ook. Enige nadeel is dat ze duur zijn, maar de server heeft niet veel schijfruimte nodig, dus we gooien er gewoon een 40gig SSD in)
Dit is een best lastige combo, maar ik ga mijn best doen. Jullie mogen trouwens best helpen onderdelen uit te zoeken, hoe meer mensen helpen de perfecte match te vinden hoe beter, immers! Als goed goed is gaat deze V3 zeker 10 jaar mee - langer dan de clan tot nu toe al bestaat. (Wil je helpen met advies voor onderdelen? PM/Email mij even of spreek me aan op de chat/MSN)
Dan nu het echte punt van mijn post...
Een nieuwe server is natuurlijk duur. Bovendien heeft de server regelmatig onderhoud nodig - dat altijd nodig gehad - en zal dat altijd nodig hebben. Omdat ik alles zelf host is het een stuk goedkoper (en hebben we ook meer features), maar het blijft vrij prijzig om alles te onderhouden.
Kortom: RSR kost geld.
Omdat ik natuurlijk liever niet alles uit mijn eigen spaargeld betaal kan ik nu trots de invoer aankondigen van een nieuwe ribbon waar het MOLB team al een maand over nagedacht heeft:
De Donateur Ribbon!
Deze speciale ribbon is extra cool, niet alleen omdat hij mooi glimt, maar er hangt een echte waarde aan en is niet alleen pixels waard of met veel klikken te krijgen. Bovendien heeft elke donateur ribbon een leuk rijtje extra voordelen.
Hier de lijst zoals die nu is:
De Bronze Donateur Ribbon:
Deze mooie ribbon krijg je voor een totaal van 5 euro aan donaties.
Hij heeft de volgende voordelen:
- Wordt niet meer automatisch gewist.
- Zie hoeveel punten je exact hebt gehaald in je actiefheid in elke categorie en totaal.
De Silver Donateur Ribbon:
Deze mooie ribbon krijg je voor een totaal van 20 euro aan donaties.
- Zie hoeveel punten je exact hebt gehaald in je actiefheid in elke categorie en totaal.
- Toegang tot inzien van je eigen eventscores.
- Zien hoeveelste je bent in elke categorie actiefheid en totaal.
De Gold Donateur Ribbon:
Deze mooie ribbon krijg je voor een totaal van 50 euro aan donaties.
- Toegang tot inzien van je eigen eventscores.
- Zien hoeveelste je bent in elke categorie actiefheid en totaal.
- Je verjaardag in de berichtenbalk (indien bekend, natuurlijk)
- Een grafiek met de opbouw van hoe lang geleden je de punten van je actiefheid hebt behaald - dus weten wanneer je punten weer omlaag gaan.
- Een grafiek met de geschiedenis van je actiefheid - dus zien hoe je totale actiefheid omlaag en omhoog is gegaan sinds het gemeten is (meting start 13 januari 2010 voor elk lid).
Trouwens, er komen in de toekomst nog wel meer voordelen te hangen aan deze ribbons - maar deze voordelen ondersteunen we nu al.
Voor de duidelijkheid:
Donaties tellen op. Doneer je 5 krijg je bronze. Doneer je weer 5 krijg je NOG een bronze. Doneer je nog eens 10 krijg je silver en verdwijnen je bronze. Doneer nog eens 15 en je hebt dan 3X bronze en 1X silver. Doneer nog eens 15 en je hebt 1 goud.
Dat zien er dan zo uit:
€5 -
€10 -
€20 -
€35 -
€50 -
Je mag ook donaties doen van minder dan 5 euro natuurlijk - we slaan tot op de cent nauwkeurig op hoeveel je hebt gedoneerd. Echter zijn er alleen voordelen verbonden aan totalen van 5, 20, en 50 euro. Bovendien krijg je pas een ribbon bij totalen van 5 euro of hoger. De ribbon laat in de mouseover tekst het exacte bedrag zien dat je hebt gedoneerd (totaal).
Dan nu de grote vraag - HOE kan je doneren? Ik dacht aan de volgende drie methodes:
- Bankoverschrijving
- Paypal overschrijving
- IRL geven (bijvoorbeeld op een IRL meet)
Als je een donatie wilt maken, neem dan contact met mij op (via email, PM, chat, MSN, rooksignalen, whatever). Om te voorkomen dat er iets mis gaat geef ik de nodige informatie liever persoonlijk - het draait hier immers om geld, en dan mag er niets mis gaan. Doneren is mogelijk vanaf... NU.
Als er verder nog vragen zijn, fire away! Ik zal dit topic in de gaten houden en replyen op alle vragen die er komen, maar je kan natuurlijk ook contact opnemen met mij of een ander MOLB lid met je vragen.
PS:
Nog even een toevoeging: Jullie krijgen de GARANTIE dat al het gedoneerde geld UITSLUITEND voor RSR wordt gebruikt. Er wordt exact bijgehouden hoeveel er wordt uitgegeven voor RSR en hoeveel er binnenkomt. Als er teveel is, wordt dat opgespaard totdat er weer server onderhoud nodig is. Jullie krijgen te horen wat er gekocht wordt en voor hoeveel, en hoeveel er daarna nog in de "pot" zit. Er verdwijnt niets, dus.