Underground Pass
Gemaakt door: Arnoud X122 en Ilovearagorn
Laatste update op Zo 18 aug 22:31 2013
Deze quest is alleen voor members




Lengte: Lang
Moeilijkheid: Moeilijk
Skills nodig: Ranged Level 25. Een hoog Agility Level en Thieving 50 zijn handig. Enkele vijanden van combat level 116 kunnen verslaan is handig.
Quests nodig: Biohazard
Items nodig: Een Rope (maar meerdere Ropes zijn aangeraden), een Spade (de Spade in je toolbelt werkt) en een Bow (dit moet een gewone Bow zijn, maar de houtsoort maakt niet uit) en enkele Arrows. Lichte Armour en Food voor het verslaan van enkele level 116 vijanden zijn ook handig.
Combatstijl: Alle vijanden in deze quest zijn zwak tegen magic.
Startpunt: King Lathas, op de eerste verdieping van Ardougne Castle.



1. King Lathas zal je vertellen dat je, voordat je zijn kwaadaardige broer Tyras kunt verslaan, een pas moet doorkruisen. Deze pas ten westen van West Ardougne vormt sinds 168 een groot gevaar voor de samenleving: de pas is overgenomen door een kwaadaardige kracht. Zijn naam is Iban. Voordat je Tyras kunt achtervolgen, moet je Iban verslaan. Lathas heeft een van zijn mannen naar de pas gestuurd om je met deze missie te helpen. Zijn naam is Koftik: hij zal op je wachten bij de ingang van de pas.

2. Omdat je tijdens de vorige quest hebt ontdekt dat de plaag eigenlijk een hoax is, heb je van Lathas toestemming gekregen om de hoofdpoort naar West Ardougne te gebruiken. Dit is een stuk makkelijker dan alle omwegen die je eerst moest nemen. Ga daarom door de hoofdpoort, direct ten westen van het kasteel van King Lathas.
Nu je teruggekeerd bent in West Ardougne, is het tijd om Koftik op te gaan zoeken. Koftik is te vinden door constant naar het westen te blijven lopen, totdat je echt niet verder kan. Als het goed is kom je nu uit bij een grote grotingang. Praat hier met Koftik. Hij zal je nogmaals inlichten over je missie. Hij zal je ook wat enge achtergrondinformatie geven, zoals het feit dat sinds Iban de pas heeft overgenomen, nooit meer iemand succesvol de pas heeft doorkruist. Hij zal je vertellen over een brug in de pas, waar hij nog niet voorbij is gekomen. Het plan is om hem bij deze brug te ontmoeten.


De bovenverdieping
De Underground Pass is een gevaarlijke grot, waarbij een kaart zeker handig is. Maak daarom tijdens het doorkruisen van de pas gebruik van de onderstaande kaart. Er zal in de guide meermaals naar deze kaart worden verwezen.


3. Ga de grot vlakbij Koftik in. Je zult je nu in de Underground Pass bevinden. Om bij de brug bij Koftik te komen, zul je het pad moeten volgen. Je zult echter meteen tegen een probleem aanlopen: het pad is bezaaid met gevaarlijke moerasachtige structuren. Het is daarom afgeraden het directe pad te volgen: in plaats daarvan, kun je een omweg nemen. Dit doe je door vlakbij de ingang over een hoopje rotsen te klimmen (aangegeven door de pijl op het kaartje van de eerste verdieping). Klim over deze rotshoop (of je de rotshoop aan de noord- of aan de zuidzijde beklimt maakt niet uit, deze zijn beide even veilig) en vervolg je weg door de pas.

Je zult een paar keer over een rotshoop moeten klimmen, maar zult uiteindelijk aankomen bij de brug die Koftik beschreef. Praat hier met Koftik.

4. Koftik zal je vertellen dat hij geen idee heeft hoe de brug naar beneden gehaald moet worden. Wel zal hij je vertellen dat hij een Damp Cloth en een boek heeft gevonden. De Damp Cloth heb je nodig om de quest te voltooien: het boek geeft het verhaal van een avonturier (Randas) die langzaam gek is geworden in de pas. Dit is het moment om je Pijl en Boog te gebruiken. Gebruik de Damp Cloth daarom op je arrows.

De arrow die je zojuist hebt gemaakt, is geprepareerd om in de fik gestoken te worden. Dit kun je doen met een tinderbox of door het vuurtje naast Koftik te gebruiken. Steek de pijl in de fik.

5. Ga nu naar het stukje ten noorden van Koftik. Dit is een perfect punt om een pijl vanaf te vuren. Omdat je de pijl in de fik hebt gestoken, zal hij langzaam het touw wat aan de brug bevestigd zit, verbranden. Schiet je pijl op de brug af.

Je zult nu automatisch de brug oversteken.

6. Ga naar het noorden en pak de plank van de grond. Je zult deze plank later nodig hebben om enkele obstakels veilig te kunnen oversteken. Ga nu naar het zuiden en vervolg je weg door de pas. Je zult tegen een afgrond aanlopen. Deze afgrond is waar je de Rope nodig hebt (aangegeven op het kaartje als het slingertouw). Gebruik de Rope op de spijker op de grond. Je zult nu automatisch balancerend over het touw lopen.

Er bestaat een kans dat je valt. Dit is waarom je meerdere ropes en arrows bij je hebt. Mocht je gevallen zijn, dan kom je in een andere grot terecht. De uitgang van deze grot zal je terugleiden naar het begin van de Underground Pass. Je kunt hier maar één route volgen, maar het is wel vervelend omdat je dan vanaf stap 3 van deze guide weer verder moet.


7. Vervolg je pad door de pas. Je zult weer een rotshoop tegenkomen. Klim over deze hoop heen en vervolg je weg. Je zult nu weer tegen Koftik aanlopen: hij staat voor een groot grid, op de kaart aangegeven als het `Grid van Au'. Dit grid heeft zijn naam ontleent aan het feit dat vier van de vijf opties die je kunt kiezen zullen resulteren in een val: je zult in een gat vallen en 150 damage ontvangen als je de verkeerde kiest. Praat met Koftik: hij zal je vertellen over het grid. Ook merk je dat Koftik langzaam, net als Randas de avonturier destijds, gek aan het worden is.


8. De enige manier om over dit grid te komen is door middel van proberen. Val je in een gat, klim dan omhoog via de rotsen die je naast je aan zult treffen. Gelukkig blijft het pad altijd hetzelfde (maar het verschilt wel per speler): je zult dus langzamerhand aan de overkant kunnen komen. Probeer op ieder grid te stappen: het pad is altijd voorwaarts, dus je zult in totaal vijf gridstukken aantreffen waar je op kunt lopen. Een alternatieve manier is om de Magic Ability 'Surge' te gebruiken. Deze optie stelt je in staat de eerste vier stukken over te slaan.

9. Als je eenmaal over het grid heen bent, zul je aan je zuidzijde een hendel (Lever) zien. Trek aan deze hendel om de grote poort te openen. Vervolg daarna je pad door de pas.

10. Loop een eindje door, maar pas op: bij de versmalling die je tegenkomt zitten vallen in de muur (aangegeven op het kaartje als de Muur van Pijn). Deze vallen kun je vermijden door de Odd Markings te doorzoeken en de vallen uit te schakelen. Dit kan alsnog fout gaan, wat zal resulteren in een hit van ongeveer 600. Het doorzoeken van de markings verkleint echter de kans dat het fout gaat.

Pas tijdens dit deel goed op de muren en vervolg je weg totdat je een put en een altaar tegenkomt (aangegeven op het kaartje als de Orb Put).

11. De put in het midden van de kamer is de toegang tot de volgende verdieping van de pas. Je kunt echter nog niet in deze put: je moet eerst een ritueel uitvoeren. Je hebt hiervoor vier Orbs of Light nodig. Deze Orbs zijn te vinden door de vier paden bij de put te begaan en de Orbs aan het einde van de paden te retrieven. Het makkelijkste pad is aan de noordzijde. Voor dit pad heb je de plank nodig. Leg de plank over de stenen vallen (drie in totaal) en pak de Orb op.


12. Keer met de eerste Orb terug naar de put. De tweede orb is te vinden door het combatpad (noordwest) vanaf de put te volgen. Hier zul je Blessed Spiders en Ogres aantreffen. Ren deze voorbij en pak de tweede Orb of Light op. Keer daarna terug naar de put.

13. De derde orb is te vinden door het pad naar het westen te volgen. Dit pad is gelijk aan het eerste pad, maar er zijn meer vallen. Gebruik wederom je plank om je over dit pad te wurmen en pak de derde Orb op.

14. Het is tijd om de laatste Orb op te halen. Keer terug naar de put en volg het zuidwestelijke pad. Je zult de orb op de grond zien liggen. Pas echter op: er zit een val aan het plafond. Doorzoek de steen waar de Orb op ligt en schakel de val uit. Je zult de Orb nu automatisch oppakken.


15. De manier om te put door te kunnen is om het licht uit de orbs te vernietigen. Hier heb je een speciale furnace voor nodig. Deze furnace is eerder in de Underground Pass te vinden, halverwege de op het kaartje aangegeven 'Muur van Pijn'. Ga naar deze furnace en verbrand alle vier orbs.

Keer nu terug naar de put. Je zult nu in staat zijn naar beneden te klimmen. Doe dit, om je avontuur te vervolgen.

Meer obstakels
De tweede verdieping van de pas bestaat uit nog meer gevaarlijke paden. De onderstaande kaart zal je hiermee helpen.


16. Vervolg je reis door de pas naar het westen. Onderweg zul je de gelegenheid hebben om een nieuwe Rope op te pakken, maar deze zul je niet nodig hebben. Je zult bij een cellencomplex aankomen. Er is vanaf dit cellencomplex geen directe route naar het volgende deel van de pas. Je zult dus een omweg moeten vinden. Deze is te vinden door de zuidoostelijke cel in te gaan, door de cel te Pick-locken.


17. Aan de zuidkant van deze cel zul je een hoop modder aantreffen. Graaf deze hoop modder weg met je Spade. Je zult nu door een gat klimmen en in een ander deel van de grot terechtkomen. Ga naar het westen: je zult hier een Ledge aantreffen. Cross deze ledge.

Als je valt, kun je door terug te lopen naar de cellen (vanaf stap 16) verder en opnieuw proberen de ledge te crossen.

18. Aan de andere kant van de ledge zul je een hoop stenen bruggen tegenkomen. Dit is het deel waar Thieving 50 handig is. Je hebt nu namelijk twee keuzes, zoals aangegeven op het kaartje. Ten zuiden van de stenen bruggen zit een deur die je met Thieving 50 kan openen. De route langs deze deur is een stuk sneller: volg het pad en loop daarna naar het zuiden.

Als je geen Thieving 50 hebt, dan zul je de stenen bruggen moeten oversteken. Dit is niet moeilijk, maar kost je wel meer tijd: je kunt namelijk op spikes vallen als je over de bruggen balanceert. Klim de bruggen over (de route is aangegeven op het kaartje) en loop dan naar het zuiden.


Pad naar het kwaad
De derde verdieping van de pas is een test om te zien of je waardig genoeg bent om Iban's grotten te betreden. Het onderstaande kaartje zal je helpen tijdens dit deel.


19. Ga door de grotingang die je aan zult treffen en je zult een kleine grot met een eenhoorn in een kooi aantreffen. De hoorn van deze eenhoorn is een object wat je later nodig zult hebben. Doorzoek de kooi van de eenhoorn om een losse railing te vinden. Ga nu naar het stukje ten zuiden van de eenhoornkooi en gebruik de railing op de rots. Je zult hiermee de eenhoorn vermoorden. Echter, niet getreurd, want je kunt nu de kooi doorzoeken voor de hoorn die je later nodig zult hebben!


20. Vervolg je weg met je nieuwe Unicorn Horn: klim door de grotingang aan de noordzijde van de kooi. Vervolg nu je pad, langs de vele zombies, totdat je drie paladins tegenkomt.


21. Praat met de paladins om wat voedsel van ze te krijgen. De paladins zijn in het bezit van drie medailles die je nodig hebt om bij Iban te komen. Daarom zul je helaas de paladins ook moeten vermoorden. Ze zijn combat level 116, dus pas op als je een laag combat level hebt. Ze zijn zwak tegen Earth Spells. Pak hun medailles op en loop verder, naar het westen. Je zult hier nog een val tegenkomen die je kunt oversteken met je plank. Loop na de val over te zijn gestoken verder.

22. Als het goed is ben je nu bij een tweede put gearriveerd. Deze put bestaat er niet voor om naar beneden te klimmen, maar om een offer aan te brengen. Je moet drie badges van pure geesten en een puur dier offeren. Gelukkig heb jij deze objecten: gooi de Paladin's Badges en de Unicorn Horn in de put.

Je zult nu in staat zijn de grote deuren aan je westzijde te openen. Open de deuren en je zult je in Iban's grotten bevinden.

Iban's Grotten
Iban's hoofdgrot is een enorme zaal. Het is daarom belangrijk deze kaart te gebruiken om je te oriënteren.


23. Met je aankomst in Iban's Grotten is het lineaire pad van de quest ook verdwenen. Je zult namelijk nu een manier moeten vinden om Iban te stoppen. Iban bevindt zich in het midden van de hoofdgrot, maar het is nog niet tijd om deze plek te bezoeken. Eerst zul je het verhaal van Iban moeten leren kennen. De eerste stap die je zal moeten zetten is het praten met een groep dwergen. Loop een heel stuk naar het zuiden en klim naar beneden via de trap aan de zuidzijde van de ruimte.

24. Je zult wederom Koftik tegenkomen, compleet doorgedraaid. Hij zal je vertellen over wat irritante dwergen die een kamp hebben opgezet. Deze dwergen zijn nog niet doorgedraaid en kunnen je helpen bij je missie: het is tijd om met ze te gaan praten. Loop naar het kamp met de dwergen, ten oosten van de trap, te bezichten op het onderstaande kaartje van de kelder van Iban's grotten. Dit kaartje zal je ook helpen met locaties later in de quest: houd dit kaartje dus goed in de gaten.

Praat hier met Niloof. Hij zal je vertellen over de boosaardige heks, Kardia, die de reden is van Iban's bestaan in de Underground Pass. Zij zal weten hoe je hem moet verslaan. Je zult dus meer informatie van deze heks moeten krijgen. Ga weer naar boven via de trap.

25. De tweede stap die je moet nemen is het vinden van de kat van de heks. Deze kat bevindt zich gelukkig altijd op dezelfde plek. Vindt met hulp van de kaart het meest zuidelijke stuk rots boven de afgrond (hier ben je als het goed is langsgelopen om de trap aan de zuidzijde te vinden). Als je eenmaal op het zuidoostelijke stuk staat, zul je door verder te lopen erachter komen dat er een gat in de stenen brug zit. Spring hieroverheen. Agility is hiervoor erg handig, want er bestaat een kans dat je zult vallen. Als je valt, kom je in een enorme lege grot terecht, op de kelderverdieping, ten noorden van de dwergen die je zojuist hebt bezocht. De beste manier om deze grot te verlaten en het opnieuw te proberen is om helemaal naar het zuiden te lopen en weer de trap te beklimmen ten oosten van het kamp met de Dwarves.

Om bij de kat te komen zul je nogmaals een sprong moeten wagen bij een gebroken brug. Loop nu naar het noorden en volg het pad. Je zult nu bij de kat aankomen. Pak de Witches' Cat op.


26. De kat die je zojuist gevonden hebt, kun je gebruiken om Kardia de heks haar huis binnen te dringen. Ga naar het huis van Kardia, door terug te gaan richting waar je vandaan kwam, maar naar het zuiden te gaan nadat je de eerste sprong gedaan hebt. Hier zul je het hutje van de heks aantreffen. Gebruik de kat op de deur om te heks af te leiden. Ze zal blij zijn haar kat weer te zien.

27. Sluip naar binnen en doorzoek de kist direct ten zuiden van je. Je zult wat voedsel, potions, een voodoo-pop (als je deze verliest kun je hem terug ophalen bij Niloof de dwerg) en een boek over Iban ontdekken. Je komt er door dit boek achter dat Iban eigenlijk een geresurrecte Black Knight is (die destijds is vermoord door Sir Owen Sonde). Om hem te stoppen, zul je het ritueel wat Kardia heeft gebruikt om hem tot leven te wekken, moeten omkeren. Dit doe je door vier elementen te verzamelen:
- Schaduw
- Bloed
- Vlees
- Geweten

Elk van deze onderdelen kun je vinden in de regionen van Iban's Grotten. Verlaat het huis van Kardia en spring weer over de gebroken brug ten noordwesten van Kardia's huis, waar je langsging om bij haar kat te komen.

Schaduw
28. Het schaduwelement kun je vinden door drie door Kardia gesummonde demonen te verslaan: Othanion, Doomion en Holthion. In plaats van naar het noorden te lopen (waar je de kat ving), moet je nu naar het zuiden gaan. Spring hier over nog een gebroken brug en vermoord de drie demonen die zich op dit pad bevinden. Een van de demonen bevindt zich helaas achter nog een gebroken brug, dus je zult deze op hoop van zegen moeten oversteken. De demonen zullen elk een amulet droppen, die je op moet pakken. Ze zijn zwak tegen Air Spells: doe daar je voordeel mee.


29. Ten noorden van het stuk met twee demons zit een kist. Open deze kist met de drie amulets in je inventory om de schaduw van Iban te vinden. Gebruik deze schaduw op de voodoo-pop. Je hebt nu nog drie delen te gaan.

Bloed
31. Het bloed voor op de voodoo-pop kun je vinden door de grootste, gemeenste, spin van de pas te verslaan: Kalrag. Kalrag bevindt zich op dezelfde verdieping als de Dwarves, maar aan de noordzijde. Spring daarom over de gebroken bruggen terug naar waar je vandaan kwam en loop naar het noorden van de grot (aangegeven op het kaartje als de trap naar Kalrag). Klim hier naar beneden. Mocht je bij de bruggen gevallen zijn, niet getreurd: je bent ook dan op de juiste plaats! Als je gevallen bent, moet je naar het noordoosten lopen. Anders moet je naar het oosten lopen.

32. Je zult in de noordoostelijke hoek van de benedenverdieping een enclave met blessed spiders vinden. De grootste spin hier, Kalrag, is zwak tegen Water Spells. Vermoord Kalrag en de voodoo-pop zal het benodigde bloed absorberen. Maak nu dat je wegkomt, want de Blessed Spiders zullen de moord van hun leider niet waarderen. Ren helemaal naar het zuiden, naar het kamp van de dwergen.


Vlees
32. Het vlees van Iban is te vinden door zijn oorspronkelijke lichaam te vinden. In het boek staat de locatie van zijn tombe beschreven: in de grote lege grot, aan de zuidoostzijde (ook te bezichtigen op het kaartje van de kelder). Voor Iban's vlees heb je de tweede dwarf nodig, een dwarf die met drank experimenteert, Kamen. Als je met Kamen praat, zul je erachter komen dat hij een drankje heeft gebrouwen van de wortels in deze grot. Als je zijn aanbod om het drankje op de drinken aanneemt, zal je Agility level iets naar beneden gaan en zul je voedsel van hem krijgen (dit kun je meermaals doen, maar het vergroot tijdelijk de kans dat je bij de gebroken bruggen naar beneden valt of tijdelijk zelfs helemaal niet meer over de bruggen heen kunt!).

33. Pak de emmer in het westelijke hutje van de dwergen. Zoek dan in het oostelijke hutje naar een barrel. Gebruik je emmer op deze barrel om Dwarf Brew te krijgen. Ga nu naar de tombe van Iban, ten oosten van de Dwarf Camp.

34. Kardia heeft de tombe van Iban vervloekt, waardoor je hem niet zomaar kunt openen. Gelukkig heb je een licht ontvlambaar dwergendrankje bij je: gebruik de Dwarf Brew op de tombe en steek de tombe in de fik. Dit zal resulteren in een restant van Iban's vlees als je de tombe doorzoekt: zijn as. Gebruik deze as op de voodoo-pop.


Geweten
35. De voodoo-pop is bijna compleet: je hebt alleen het geweten van Iban nog nodig. Hiervoor heb je iets nodig wat onschuld vertegenwoordigd: ga terug naar het kamp met dwergen. Je hebt de derde dwerg nodig, Klank. Ga naar Klank en ondervraag hem: hij zal je een stel wanten geven waarmee je de Soulless-cages kunt doorzoeken, Klank's Gauntlets.

36. Equip Klank's Gauntlets en ga weer met de trap naar boven toe. Je zult nu in het noordoosten van de grot moeten zijn. Loop naar het gebied die op het kaartje aangegeven staat als 'Soulless'. Er zijn twee delen met Soulless-kooien: doorzoek alle kooien totdat je een skelet van een duif vindt. Dit kan een vervelend proces zijn, want je moet soms over de gebroken bruggen springen om bij kooien te komen. Als je het idee hebt dat je alle kooien hebt gehad, dan is het aangeraden nogmaals goed alle kooien bijlangs te gaan: de duif zit vaak in de laatste kooi. Gebruik de duif op de voodoo-pop.

Iban's einde
37. Je voodoo-pop is nu compleet. Je bent klaar om naar Iban's kamer te gaan. Loop naar de westelijke gebroken brug die je waarschijnlijk ook gebruikt hebt om bij een deel van de Soulless te komen en spring over deze brug. Vervolg je weg naar het zuidoosten en spring nogmaals over een gebroken brug. Spring over de gebroken brug ten zuiden van je: ten westen van je zal zich nu Iban's kamer bevinden.

38. Voordat je Iban's kamer kan betreden moet je gekleed zijn in de gewaden van het kwaad. Dood een Monk of Zamorak die rondloopt en trek zijn gewaden (Top en Bottom) aan. Trek de rest van je equipment uit, omdat deze niet is toegestaan in Iban's kamer. Het is tijd voor de confrontatie met Iban. Treed zijn kamer binnen.


39. Omdat je de voodoo-pop hebt, kun je Iban uitschakelen op de manier waarop hij geboren is: met een bijna voltooid ritueel. De laatste stap die je moet volbrengen is het gooien van de pop in de put voor je. Pas hierbij op voor Iban's magische aanvallen die uit de grond springen.

40. De worp van de voodoo-pop in de put heeft een einde gebracht aan het tweede leven van de gevreesde Iban. De tempel zal beginnen in te storten en je zult naar buiten geteleporteert worden, met Iban's staff en 15 death en 30 fire runes in je inventory. Als je inventory vol zat, zul je alleen Iban's staff hebben ontvangen (de rest ligt dan op de grond, onder je). Je zult Koftik hier tegen het lijf lopen: hij is hersteld van zijn waanzin, omdat Iban is verslagen. Praat met Koftik en vertel hem dat je missie een succes was. Hij zal je terugsturen naar King Lathas.

41. Verlaat de grot en je zult weer voor de ingang van de Underground Pass staan. Je missie is voltooid: het is tijd om met Lathas te praten. Ga daarom naar East Ardougne en vertel hem over je successen. Hij zal aangeven weer contact met je op te nemen als de tijd rijp is om zijn broer te verslaan. Voor nu is je missie ten einde.


Gefeliciteerd! Quest voltooid!

Reward: 3000 Agility Experience, 3000 Attack Experience, de Staff of Iban en 5 Questpoints!

Klik hier om weer terug naar de Questlijst te gaan.