RSR Magic Page
made by Bartho_E



ga naar:

Intro
De runes
De spells
Experience points
Special spells
Staves
Magical armour
Training magic
Player killing

Intro

Magic is een multifunctionele skill, je kan het gebruiken om geld te verdienen, om andere mensen of npc’s te killen en veel meer dingen. De spells die je kan uitvoeren kan je verdelen in 2 categorieën, elke met subcategorieën. De 2 categorieën zijn schadelijke spells en non-schadelijke spells. De schadelijke spells zijn gebruikt om mensen en npc’s te killen en de non-schadelijke spells maken je runescape leven makkelijker. De schadelijke spells zijn verdeeld in de volgende subcategorieen; strikes, bolts, blasts, waves en andere speciale truukjes. De non-schadelijke spells zijn teleport spells, alchemy spells, enchanting spells en andere sneaky dingen. Wat al deze spells doen, hoe je ze kan casten en veel meer dingen over magic zul je in deze guide vinden.

De runes

We beginnen met runes, als je een spell wilt casten zal je runes in je inventory moeten hebben die nodig zijn voor de spell die je wilt uitvoeren. Hieronder zie je informatie over de runes:

The runes
Picture Name Description Respawn location
Fire Rune This is one of the elemental runes. The cave on Karamja & Scorpion pit.
Air rune This is one of the elemental runes. Lumbridge swamps & Banana field on Karamja.
Earth rune This is one of the elemental runes. Varrock sewers & forest north of Varrock castle.
Water rune This is one of the elemental runes. Scorpion pit.
Body rune Required for curse spells. Upstairs the Al Kharid scimitar-shop, Varrock sewers & west of Varrock castle.
Mind rune Required for strikes. Inside Lumbridge castle & Varrock sewers.
Cosmic rune Required for enchanting spells. Top left corner of the wilderness (level 48), guarded by Ice giants and Ice warriors.
Chaos rune Required for bolts. Level 37 wilderness, guarded by Moss giants.
Nature rune Required for alchemy spells. Level 45 wilderness, you need to use telekinetic grab to get them.
Death rune Required for blasts. South of Yanille, in the area with all the ogres.
Law rune Required for teleport spells. -
Blood rune Required for waves. -
Soul rune Required for high level curse spells. Can only be bought from the magic guild or from fellow players.

Er zijn 3 shops in Runescape die runes sellen, je kan ook gaan runecraften of de rune kopen van mede-spelers. Een hoop NPC’s droppen een goede hoeveelheid runes wanneer je ze vermoord. Maar 1 van de beste manieren, zoals ik zei, is runes te kopen in een van de winkels. 1 van hen is Aubury die gevestigd is in Varrock. De andere is Betty in Port Sarim. Hier is een lijst die je de verschillende prijzen zal laten zien in de 2 shops.

Note: De runes prijzen hangen af van hoeveel er in de shop zijn. Des te meer runes er zijn, des te minder ze kosten.

Rune Prices
Picture Name Price range at Audbury Price range at Betty
Fire Rune 4-50gp 4-22gp
Air rune 4-50gp 4-22gp
Earth rune 4-50gp 4-22gp
Water rune 4-50gp 4-22gp
Body rune 4-50gp 4-22gp
Mind rune 4-50gp 4-22gp
Chaos rune 60-180gp 4-120gp
Death rune 60-180gp 4-120gp


Er is ook een derde shop die runes selled, maar deze is p2p en is gevestigd in de magic guild.

De spells

Nu we weten waar we onze runes kunnen krijgen, moeten we weten wat we kunnen doen met ze. Hieronder is een lijst van alle spells in Runescape, met hun effect en de hoeveelheid runes die ze nodig hebben.

The spells
Picture Level Name Description Runes required
1 Wind Strike A basic Air missile 1 Air, 1 Mind
3 Confuse Reduces your opponents attack by 5% 3 Water, 2 Earth, 1 Body
5 Water Strike A basic Water missile 1 Water, 1 Air, 1 Mind
7 Enchant Level 1 Jewelry Enchants your sapphire amulets and rings 1 Water, 1 Cosmic
9 Earth Strike A basic Earth missile 2 Earth, 1 Air, 1 Mind
11 Weaken Reduces your opponents strength by 5% 3 Water, 2 Earth, 1 Body
13 Fire Strike A basic Fire missile 2 Air, 3 Fire, 1 Mind
15 Bones to Bananas Changes all held bones into bananas 2 Earth, 2 Water, 1 Nature
17 Wind Bolt A low level Air missile 2 Air, 1 Chaos
19 Curse Reduces your opponents defence by 5% 2 Water, 3 Earth, 1 Body
20 Bind Makes your opponent be unable to move for 5 seconds 3 Earth, 3 Water, 2 Nature
21 Low Level Alchemy Converts an item into gold 3 Fire, 1 Nature
23 Water Bolt A low level Water missile 2 Air, 2 Water, 1 Chaos
25 Varrock Teleport Teleports you to Varrock 3 Air, 1 Fire, 1 Law
27 Enchant Level 2 Jewelry Enchants your emerald amulets and rings 3 Air, 1 Cosmic
29 Earth Bolt A low level Earth missile 2 Air, 3 Earth, 1 Chaos
31 Lumbridge Teleport Teleports you to Lumbridge 3 Air, 1 Earth, 1 Law
33 Telekinetic grab Take an item, you can see but can't reach 1 Air, 1 Law
35 Fire Bolt A low level Fire missile 3 Air, 4 Fire, 1 Chaos
37 Falador Teleport Teleports you to Falador 3 Air, 1 Water, 1 Law
39 Crumble Undead Hits skeletons, ghosts & zombies hard 2 Air, 2 Earth, 1 Chaos
41 Wind Blast A medium level Air missile 3 Air, 1 Death
43 Superheat Item Smelt 1 ore without furnace 4 Fire, 1 Nature
45 Camelot Teleport Teleports you to Camelot 5 Air, 1 Law
47 Water Blast A medium level Water missile 3 Air, 3 Water, 1 Death
49 Enchant Level 3 Jewelry Enchants your ruby amulets and rings 5 Fire, 1 Cosmic
50 Snare Makes your opponent be unable to move for 10 seconds 4 Earth, 4 Water, 3 Nature
50 Iban Blast Missile attack that can do up to 25 damage 5 fire, 1 Death, Iban staff
51 Ardougne teleport Teleports you to Ardougne (must do the Plague City quest first) 2 Water, 2 Law
53 Earth Blast A medium level Earth missile 3 Air, 4 Earth, 1 Death
55 High Level Alchemy Convert an item into more gold 5 Fire, 1 Nature
56 Charge Water Orb Needs to be cast on a water Obelisk 30 water, 3 cosmic, 1 Glass Orb
57 Enchant Level 4 Jewelry Enchants your diamond amulets and rings 10 Earth, 1 Cosmic
58 Watchtower Teleport Teleports you to the watchtower 3 earth, 2 law
59 Fire Blast A medium level Fire missile 4 Air, 5 Fire, 1 Death
60 Claws of Guthix Summons the power of Guthix 4 Air, 1 Fire, 2 Blood, staff of Guthix
60 Saradomin Strike Summons the power of Saradomin 4 Air, 2 Fire, 2 Blood, staff of Saradomin
60 Flames of Zamorak Summons the power of Zamorak 1 Air, 4 Fire, 2 Blood, staff of Zamorak
60 Charge Earth Orb Needs to be cast on Earth Obelisk 30 Earth, 3 Cosmic, 1 Glass Orb
62 Wind Wave A high level Air missile 5 Air, 1 Blood
63 Charge Fire Orb Needs to be cast on Fire Obelisk 30 Fire, 3 Cosmic, 1 Glass Orb
65 Water Wave A high level Water missile 7 Water, 5 Air, 1 Blood
66 Charge Air Orb Needs to be cast on Air Obelisk 30 Air, 3 Cosmic, 1 Glass Orb
66 Vulnerability Reduces your opponents defence by 10% 5 Earth, 5 Water, 1 Soul
68 Enchant Level 5 Jewelry Enchants your dragonstone amulets and rings 15 Earth, 15 Water, 1 Cosmic
70 Earth Wave A high level Earth missile 7 Earth, 5 Air, 1 Blood
73 Enfeeble Reduces your opponents strength by 10% 8 Earth, 8 Water, 1 Soul
75 Fire Wave A high level Fire missile 7 Fire, 5 Air, 1 Blood
79 Entangle Makes your opponent be unable to move for 15 seconds 5 Earth, 5 Water, 4 Nature
80 Stun Reduces your opponents attack by 10% 12 Earth, 12 Water, 1 Soul
80 Charge Temporary increases the power of the three arena spells 3 Air, 3 Fire, 3 Blood


Experience points

Elke spell zal je een bepaalde hoeveelheid xp geven naar aanleiding van je level. Deze zijn hieronder verklaard. Hoewel met spells die schade aanbrengen is het moeilijker. Er is een basis hoeveelheid van xp die je altijd zal krijgen als je de spell cast, zelfs als hij failed, dit is de waarde die in de tabel staat. Maar je zal ook extra xp krijgen voor de hoeveelheid schade die je aanricht.

1. Voor elk schadepunt die je hit op je tegenstander krijg je 2 mage xp.
2. Je krijgt ook 1.33 hit points xp voor elk schadepunt.

Voor deze spells is ook een maximum vastgesteld en zie je ook in de tabel.

Experience gained from Spells
Level Name (max hit) Exp gained
1 Wind Strike (2) 5.5 +
3 Confuse 13
5 Water Strike (4) 7.5 +
7 Enchant Level 1 Jewelry 17.5
9 Earth Strike (6) 9.5 +
11 Weaken 20.5
13 Fire Strike (8) 11.5 +
15 Bones to Bananas 25
17 Wind Bolt (10) 13.5 +
19 Curse 29
20 Bind 30
21 Low Level Alchemy 31
23 Water Bolt (12) 16.5 +
25 Varrock Teleport 35
27 Enchant Level 2 Jewelry 37
29 Earth Bolt (14) 19.5 +
31 Lumbridge Teleport 41
33 Telekinetic grab 43
35 Fire Bolt (16) 22.5 +
37 Falador Teleport 47
39 Crumble Undead (??) 49
41 Wind Blast (18) 25.5 +
43 Superheat Item 53
45 Camelot Teleport 55
47 Water Blast (20) 28.5 +
49 Enchant Level 3 Jewelry 59
50 Snare 60.5
50 Iban Blast (25) 42.5 +
51 Ardougne teleport 61
53 Earth Blast (22) 31.5 +
55 High Level Alchemy 65
56 Charge Water Orb 66
57 Enchant Level 4 Jewelry 67
58 Watchtower Teleport 68
59 Fire Blast (24) 34.5 +
60 Claws of Guthix (30) 35+
60 Saradomin Strike (30) 35+
60 Flames of Zamorak (30) 35+
60 Charge Earth Orb 70
62 Wind Wave (26) 36 +
63 Charge Fire Orb 73
65 Water Wave (28) 37.5 +
66 Charge Air Orb 76
66 Vulnerability 76
68 Enchant Level 5 Jewelry 78
70 Earth Wave (30) 40 +
73 Enfeeble 83
75 Fire Wave (32) 42.5 +
79 Entangle 91
80 Stun 90
80 Charge 80


Special spells

Er zijn een paar speciale spells waar je bepaalde dingen voor moet doen, je hebt ze misschien al gezien in de lijst hierboven. Laten we beginnen met de spell genoemd Iban Blast; Je hebt er niet alleen 50 magic voor nodig, je moet ook nog eens de underground pass hebben gedaan voordat je deze spell kan casten. Als je die quest hebt gedaan krijg je een speciale staff, genoemd de Iban Staff. Deze staff kan 20 spells afvuren en zal daarna gerecharged moeten worden in de Underground Pass. Het is geen effectieve spell om je magic mee te trainen, maar je kan het gebruiken tijdens het duellen met andere spelers.

Als je je Iban Staff verliest, zal je 1 van de zamorak disciplines in de underground pass cave moeten killen, en de broken staff pakken die ze droppen. Daarna moet je naar Lucien gaan ( West Ardougne) wie het zal repareren voor 200k.

Er zijn 3 andere staffs, allemaal van dezelfde mini-game, genoemd de mage-arena. Je moet deze mini-game hebben beeindigd wil je een staff gebruiken. Als je de game hebt beeindigd kan je kiezen uit de staff van Guthix, Saradomin of Zamorak. Elke spell heeft andere runes nodig en hebben verschillende effecten op andere spelers. Voordat je deze spells buiten de mage arena kan uitvoeren moet je ze 100 keer afvuren in de mage arena.

Staves

Er zijn 2 soorten staves, de staves die iedereen kan gebruiken en p2p staves, die mystic staves worden genoemd. De staves die iedereen kan kopen zijn verkrijgbaar in Varrock, Zaff’s staff shop.

Zaff's Superior Staffs!
Picture Name Price
Battlestaff 7140gp
Staff 15gp
Magic Staff 200gp
Staff of Air 1500gp
Staff of Water 1500gp
Staff of Earth 1500gp
Staff of Fire 1500gp


Zoals je kan zien zijn er verschillende types staffs; Ten eerste de battlestaff wat niet interresant is voor de free players. Zodadelijk komt er meer informatie over de battlestaffs.
Er is een staff, voor 15 gp, het voegt niets toe aan je mage skill, nutteloos. Dan is er de magical staff, het geeft een kleine boost aan je magic, en dat was het. Dan, de staffs air, earth, wind en fire. Dat is wat we nodig hebben. Elke staff van deze soort geeft je een mage boost en een ongelimiteerde voorraad van de rune die de staff vertegenwoordigd. Dus met een fire staff zal je spells kunnen doen met fire runes zonder dat je fire runes in je equipment hebt. Hetzelfde geldt voor de andere staffs.

Dan zijn er de battlestaffs, die p2p zijn en niet met hun totaalpakket bij Zaff worden gekocht hoe dan ook. Battlestaffs worden gemaakt met een bepaalde crafting skill. Wanneer battlestaffs zijn gemaakt en ge-enchanted worden ze; Mystic fire/earth/wind/air staff. Ze hebben ook dezelfde fighting stats als een rune long sword. Ze doen verder hetzelfde als de normale staffs. Je kan deze dus niet kopen in shops, je zal ze moeten maken, kopen van een mede-speler of van een npc.

Magical armour

Gescheiden van staffs, er zijn nog andere dingen die je helpen je magic mogelijkheid om hoog te laten gaan. Zo’n ding is een magical armour, er zijn 3 goede magical armour types. Elk magical armour is een robe genoemd. Dus er 3 robes die je magic in een goede manier effecteren. Om het simpel te houden; blue wizard robes, black wizard robes en voor de members; red wizard robes wie ook robes of zamorak genoemd worden. Maar dat is het nog niet, je kan ook nog verscheidene amulets dragen die je magic zullen boosten. Voor f2p is dat het amulet of magic en voor de members het amulet of glory. In de tabel hieronder zie je wat de bonussen zijn;

The robes & amulets
Picture Name Magic attack bonus Magic defence bonus
Blue wizard robe +3 +3
Blue wizard hat +2 +2
Dark wizard robe +3 +3
Dark wizard hat +1 +2
Robe of Zamorak (top) +2 +3
Robe of Zamorak (bottom) +2 +3
Wizard's Boots +4 +4
Amulet of magic +10 -
Amulet of glory +10 +3


Dus de beste combinatie voor f2p is een blue wizard robe, met de blue wizard hat en het amulet of magic. Voor members een red wizard robe (bottom) een blue wizard robe en een blue wizard hat met een amulet of glory.

Training magic

Toen Jagex de nieuwe runescape had gecreeerd wilden ze dat magic een meer onafhankelijke skill werd, veel meer als ranging is en was geweest, en niet iets dat als een extra’tje werd beschouwd in melee combat. Deze verandering is te zien in de combat level verandering, en zoals ranging kan je niet meer magic casten en vechten tegelijk. Magic is ook zo veranderd dat je een spell niet meer kan failen maar dat hij mist, zoals ranged aanvallen. Wanneer je een spell mist zal je een splash animatie zien. Magic attacks zullen normaal alleen hitpoint en magic xp geven, alhoewel je een staff in defence mode gebruikt je ook een kleine defence bijdrage van xp krijgt. Zo allen die alleen wilden spelen als een pure mage, jullie wens is in vervulling gegaan en jullie zijn net zo sterk als elk ander combat type.

Als je het slim speelt kan je je magic trainen zonder je combat te levellen, zodat je de ideale pker bent.

1. Als strength, attack of defence je sterkste combat skill is dan is je combat level gebaseerd op hiervoor genoemden + prayer + hitpoints.
2. Als je ranged level je sterkste combat skill is dan is je combat gebaseerd op ranged + defence + prayer + hitpoints.
3. Als je magic level je sterkste combat skill is dan is je combat gebaseerd op magic + defence + prayer + hitpoints.

Dus dat betekend dat als je je magic level onder je strenght, defence, attack of ranged houd je kan trainen zonder je combat te levellen. Als je de hoogst mogelijke combat level wilt bereiken maakt dit natuurlijk niet uit.



Jagex heeft ook een zogenoemde combat driehoek gecreeerd, zodat elk type van combat is zeer effectief tegen 1 ander type en niet erg effectief tegen de andere. De driehoek lijkt op zoiets als hierboven is afgebeeld, de rode lijnen betekenen dat het niet erg effectief is en de groene lijnen beweren het tegenovergestelde.

Je krijgt magic xp voor wat je hit dus het maakt niet echt uit of je een monster dood maakt of niet. Maar als je een monster pakt die te sterk is zal je erg laag hitten en des te hoger je hit des te meer xp je krijgt. Het is aangeraden om een monster te attacken dat een combat level ongeveer even hoog als je magic level heeft en op een plaats staat waar hij je niet kan aanvallen.

Note: De wizard mind bomb in de falador bar zal je magic level tijdelijk boosten met 2 a 3 levels zodat je met hogere spells kan oefenen en meer xp zal krijgen.

Player killing

Nu je je magic tot je verlangde level hebt getraind is het tijd om het uit te proberen op mede-spelers in de wilderness. Als je gaat pken kan je uit 2 dingen kiezen, pken met een wapen en runes of pken met runes en een staff. Maar je moet onthouden dat je niet tegelijk kan vechten + magen.

Als je gaat pken met een wapen + runes kan je melee vechten met je tegenstander en als hij gaat rennen kan je spells als bind en snare gebruiken om hem te laten stilstaan zodat je hem kan aanvallen met sterke spells.



Maar als je wilt attacken met alleen magic, is er een makkelijkere optie. Jagex heeft een optie gemaakt zodat je automatisch kan attacken met spells, zodat je niet steeds weer op de spells moet drukken. Maar die optie is alleen mogelijk als je een staff vasthoud, maar omdat je die al vast hebt is dat geen probleem. Alhoewel je alleen de strike, bolt, blast en wave spells kan gebruiken met deze optie.

1. Click op de button met de groene rechthoek eromheen met de 1 ernaast en selecteer de spell die je automatisch wilt casten.
2. Klik daarna op de button met de 2 erboven en het zal rood worden.

Dan als je een persoon attacked zal je hem automatisch blijven attacken met de geselecteerde spell. Dit is erg handig als je je prayer level aan het bekijken bent of van plan bent om bind te doen.

Note:Snare en entangle zijn p2p only, bind is wel f2p.

Note:Pas op, als je doodgaat zal je nooit stackable items blijven houden zoals runes en coins!


Veel succes met MAGIC!