hey dit is mijn gamepage hier komen elke maand een review een game op van een console of handheld



SOCOM3 OP PS2


Toen het originele SOCOM in 2002 op de PS2 werd losgelaten werd het vrijwel onmiddellijk een van de beste online shooters ooit op een console. Een jaar later zette SOCOM II die traditie netjes verder. Ondertussen hebben we hier in Europa ruim twee jaar moeten wachten op de nummer 3: US Navy SEALs maar er is dan ook stevig wat veranderd aan de formule met deze keer 32 spelers die het online tegen elkaar kunnen opnemen, voertuigen, veel grotere speelmappen en eindelijk een degelijke (zij het niet echt wereldschokkende) singleplayercampagne.

Net zoals in de voorgaande games speel jij een squadleader van een vierkoppig team Navy SEALs. De singleplayer bestaat uit drie campagnes die je doorheen drie heel uiteenlopende omgevingen leiden: Noord-Afrika, Zuid-Azië en Polen. Je krijgt heel verschillende missie-objectieven zoals het redden van gijzelaars, zoek-en-vernietigmissies en het gevangen nemen van vijandelijke officieren. Hoewel de meeste gevechtsgameplay uitdraait op het tijdig opmerken van vijanden en deze dan van zover mogelijk neerschieten, zitten er toch een reeks situaties in waarin je gedwongen wordt om van heel wat dichterbij de confrontatie aan te gaan. Zo zijn er stadsgevechten en mag je af en toe een tunnelsysteem verkennen. Weer andere scenario's verlangen van je dat je een vijandelijke tank met een laser onder schot houdt zodat de luchtmacht er zijn raketten heen kan leiden en nog andere keren moet je een tank uitschakelen met een anti-tankwapen dat op een combatjeep gemonteerd is. Elke map is vrij uitgestrekt zodat je aangespoord wordt om gebruik te maken van de beschikbare voertuigen. Deze variëren van combatbuggy's, vrachtwagens en zwaarbewapende patrouilleboten. Vooral de miniguns op deze boten zijn te vrezen met hun hoge vuursnelheid en passend scheurend geluid.

Omdat de mappen zo groot zijn, kunnen de missies best wat tijd in beslag nemen en daarom zijn er een paar handig geplaatste nav(igatie) punten voorzien. Zo zal je in SOCOM 3 nooit verdwalen of niet weten waarheen. Er zijn ook een aantal checkpoints waardoor je game binnen een missie wordt opgeslagen en je dus nooit helemaal van voren af aan moet herbeginnen. Dit alles maakt de singleplayercampagnes misschien net iets te makkelijk voor de veteranen, maar het neemt tegelijk een heleboel frustratie weg.

SOCOM 3 laat zich net zoals zijn voorgangers heel goed aansturen. Een van de nieuwe controlemechanismen in deze versie is de mogelijkheid om te zwemmen. Vele van de single- en multiplayermappen hebben meren of rivieren. Het is dus mogelijk om tactische manoeuvres uit te voeren door ze zwemmend over te steken. Je kan je wapen niet afvuren als je in het water bent, maar je kan wel tijdelijk onderwater duiken, wat je zo goed als onzichtbaar maakt. Je kan SOCOM 3 overigens vanuit het derde- of het eerstepersoonsstandpunt spelen.

Er is ook een zeker mate van realisme aan de gameplay toegevoegd. Hoewel je meerdere kogels kan incasseren voor je terminaal neergaat, is de precisie van je wapens afhankelijk van je snelheid en positie. Je raakkans vergroot door bijvoorbeeld geknield of plat op je buik te richten en door in korte salvo's te schieten in plaats van volautomatisch. Hoe dit rondbewegen en schieten in SOCOM aanvoelt is meteen een van de grootste krachten van dit hele spel, want zelden krijgen dit soort shooters het evenwicht tussen realisme en puur spelplezier zo goed. Met een zwaar machinegeweer vergroot je kans op scoren behoorlijk door de loopsteun uit te klappen en vanuit een liggende positie te vuren. Geluidsgedempte wapens hebben een gepast minder vernietigende kracht en machinepistolen zijn stabieler dan machinegeweren. Je krijgt ook overtuigende visuele feedback als je de vijand raakt. Ze gaan manken en strompelen weg als je ze van een kogel of twee voorzien hebt en er spat altijd een mooie (zij het ietwat overdreven) wolk bloed uit.

Je team kan je orders geven met je stem als je over zo'n USB headset beschikt, of door middel van een echt heel handig menusysteem. We raden je echter aan om met zo'n headset te werken want het drijft de sfeer nog meer omhoog. Als we hier dan toch iets op mogen aanmerken dan is het dat de intelligentie van je teamgenoten heel wisselvallig is. Soms is er zo eentje van je manschappen die koppig weigert om mee aan boord van een voertuig te springen. Tegelijkertijd is de vijand ook niet altijd even alert en reageert hij niet altijd even gepast als je hem onder schot neemt. Tenslotte: als je gehurkt beweegt en geluidsgedempte wapens gebruikt zal je in SOCOM 3 een game ontdekken dat heel vergevingsgezind is wat stealth betreft.

Over wapens gesproken, vele gamers zullen uit het arsenaal van SOCOM 3 en de talloze mogelijkheden om je wapens van allerlei extra's te voorzien een aparte kick halen. Voor elke single- of multiplayermissie kan je kiezen uit shotguns, snipergeweren, machinegweren en machinepistolen als primair wapen en letterlijk dozijnen accessoires om ze mee te 'pimpen'. Denk daarbij aan laservizieren, optische vizieren, thermische kijkers, granaatwerpers die je onder je loop kan bevestigen, enzovoort. Elke extra ofwel preciezer, stabieler, beter op lange afstand enzovoort maken. Er zijn echter beperkingen aan deze extra's, want alles wat je aan je wapen toevoegt heeft een zeker gewicht en wanneer je boven een bepaalde grens zit zal je hierdoor gehinderd worden in je beweeglijkheid op het terrein. Wapenfreaks zullen zich hier uren en uren mee bezighouden, maar alle anderen kan in onmiddellijk geruststellen dat als je het spel voor jou de ideale uitrusting laat samenstellen, deze meestal meer dan voldoet om doorheen een singleplayermissie te raken. Voor multiplayerwedstrijden moet je gewoon uitzoeken wat voor jou het beste werkt op elk terrein.

Het online gedeelte van SOCOM 3 is waar de echte kracht van dit spel schuilt. Deze keer is het aantal spelers dat elkaar zo te lijf kan van 16 opgeschroefd naar 32 om de grotere mappen iets meer te bevolken. Er zijn zowel dag als nachtversies van het dozijn mappen beschikbaar, wat de manier waarop je ze speelt aanzienlijk anders maakt. Wat tevoren nog een weids en open open terrein was waar tijdens de dag snipers zich thuisvoelden, wordt bij nacht een geruisloos slagveld voor rondsluipende krijgers met geluidsgedempte wapens. Er zijn ook een paar nieuwe gameplaymodes aan de mix toegevoegd, zoals convoy, waar een SEAL team een paar vrachtwagens moet laden en deze dan langs het terroristenteam moet krijgen. Dit is meer dan een leuke aanvulling op de populaire suppression- of demolitionmodes.

Natuurlijk frist de toevoeging van de makkelijk bestuurbare voertuigen deze 'oude' modes natuurlijk helemaal terug op. Wanneer je tanks en andere minder gepantserde voertuigen over de map hebt scheuren die elkaar onder vuur nemen en/of passagiers afdroppen, komt dit spel wel heel dicht in de buurt van de Battlefield reeks, die onder de online shooters voor de pc een ware cultstatus heeft verworven. Ook hier is een headset een echte aanrader om goede teamtactieken af te spreken en coördineren, maar dan moet je er af en toe wel de typische halfstonede Yank of Fransoos bijnemen die je voor 'noob' of iets veel puberalers begint uit te schelden als je niet helemaal naar zijn zin speelt.


Terug naar het overzicht van member pages