Quests/P2P: Diamond in the Rough
« Terug naar Quests/P2PGeschreven door Pttim (Elanthiel). Laatste aanpassing was op 23-4-2014 door Elanthiel.
1 - Quest start
Lengte: Kort
Moeilijkheid: Makkelijk
Skills nodig: Geen
Quests nodig: Stolen Hearts
Items nodig: Voedsel, wapens en armour voor low-level gevechten.
Handige items: Enchanted water tiara en anders waterskins (verkrijgbaar tijdens de quest).
Startpunt: Praat met Osman, in het kasteel van Al Kharid.
2 - De namaak Kharib-ib
Osman is verontrust over de boodschap die de ontvoerders van Prince Ali hebben gegeven tijdens de quest Stolen Hearts. Hij vraagt je om met Ozan te halen, die buiten het kasteel staat. Hij wil met jullie praten.
Nadat je met Ozan hebt gesproken zal er een cutscene afspelen. Osman zal uitleggen dat het onmogelijk is Prince Ali te bevrijden zonder de Kharid-ib diamant. De diamant in het display in het kasteel is echter niet de echte Kharid-ib.
Bovendien zorgt het plaatsen van het zware gewicht, zoals je hebt gedaan tijdens de quest Stolen Hearts, er voor dat er een alarm af gaat. Omdat Osman niet tegen de laatste wens van de Emir in wil handelen, geeft hij alleen cryptische uitleg en eindigt hij met de opmerking dat hij 'hier niet is geweest en dat het gesprek nooit heeft plaatsgevonden', waarna hij de deur van de kamer sluit.
3 - De vlucht uit het kasteel
Ozan geeft je de opdracht om het zware gewicht van de weegschaal te
pakken en snel weg te gaan. Zodra jullie buiten Al Kharid zijn kunnen
jullie weer praten.
De vluchtroute is in het begin omgekeerd aan hoe je tijdens Stolen Hearts het kasteel in kwam. Klim met het touw het dak van het kasteel op en ga het dak af aan de west kant.
Daarna slinger je via het touw de bank op. Als je op de bank staat moet je via de Rug (zuid) op de kar springen.
Daarna ren je naar de Shantay Pass, ten zuiden van het kasteel.
Als je de Shantay Pass wilt passeren komt er een stem die zegt dat hij niet de woestijn in wil.
Ozan probeert uit te leggen dat niet de stem, maar Ozan en jij de woestijn in gaan. De stem, Shantay, geeft jullie waterskins mee.
4 - De woestijn
Als je in de woestijn bent, volgt er een cutscene. Je hebt het met Ozan over de vreemde reactie van Shantay. Het leek wel of het twee verschillende personen waren.
Daarna kan je Ozan vragen stellen over wat Osman allemaal bedoelde. Ozan legt uit dat Osman flink heeft geholpen, maar dat hij vanwege zijn functie niet 'officieel' mee kan doen. Ozan wil Prince Ali redden met de echte Kharid-ib en deze diamant daarna terug stelen, zodat deze weer terug komt in het paleis. Mocht het mis gaan, dan kan Ozan nooit mee Al Kharid in zonder gedood te worden.
Wanneer je zegt dat je verder wilt gaan, stelt Ozan voor om de heavy weight open te breken.
Wanneer het is open gebroken komt er een zonnewijzer uit het zand. Inspect deze.
Het is een mens, dus je moet de pijl van de zonnewijzer richting de afbeelding van het gezicht zetten. Dit doe je door op de rand te klikken, naast het symbool.
Vervolgens komt er een lichtstraal uit de zonnewijzer die naar het zuidoosten wijst. Deze richting zal je op moeten.
5 - Bandieten
Wanneer je bij de volgende zonnewijzer komt, blijkt deze kapot.
Er volgt er een cutscene. Hierin verschijnen Bandits. De Bandit King begeitn te praten zoals Shantay dat
ook deed. Ozan en jij realiseren je dat het de Kharid-ib is, die via hen praat.
De Bandits vallen je aan. Ze zijn echter zeer makkelijk te
verslaan: lvl 100 en de king is level 200. De laatste bandit die je doodt laat een deel van de zonnewijzer vallen, deze moet je oprapen.
Na het gevecht begin je te twijfelen aan de missie: de Kharid-ib lijkt jullie dood te willen hebben. Ozan haalt je over door te gaan.
Plaats de Sundial gnomon op de zonnewijzer om deze te repareren.
Daarna zet je de wijzer van de zonnewijzer richting de aap (Apmeken). De zonnewijzer zal je de richting wijzen waarin je verder moet gaan.
6 - Kalphite grot
De derde zonnewijzer blijkt verdwenen te zijn. Terwijl jullie hem zoeken blijken jullie op drijfzand te staan.
De opties die je krijgt om te ontsnappen blijken allemaal niet te werken. Uiteindelijk worden jullie opgeslokt door het drijfzand. Je valt in een grot en de Kharid-ib diamant valt uit je backpak. Het wordt meegenomen door een Kalphite critter.
Ozan heeft bij de val zijn been bezeerd en hij zegt dat je de tunnels in moet gaan om op onderzoek uit te gaan.
Ga een aantal tunnels in. Elke keer blijk je weer bij Ozan uit te komen. Na een paar keer zegt Ozan dat hij niet lekker zit. Hij blijkt op het ontbrekende onderdeel van de zonnewijzer te zitten. nadat hij deze heeft gerepareerd, moet je de wijzer weer verplaatsen. Deze keer zet je hem op de bek van de krokodil (Crondis). Uit de zonnewijzer komt weer een straal. Deze wijst naar de tunnel in het westen. Ga deze tunnel in.
Terwijl je met Ozan door de tunnel loopt is hij continu aan het klagen.
Uiteindelijk wordt het steeds donkerder. Ga ook de volgende tunnel in. Hier is het pikdonker, maar gelukkig vindt Ozan een fakkel.
Wanneer deze aan is komen jullie er achter dat je in een ruimte met mestkevers bent.
De Kharid-ib zal door de mestkevers waarschijnlijk in een bal mest gerold zijn. Je moet deze gaan zoeken door op het geluid van de diamant af te gaan. Ook zie je af en toe iets oplichten in de ballen mest. Tijdens het zoeken zal Ozan je aanwijzingen geven. De eerste keer vind je een saffier, vervolgens een emerald, dan een ruby en als 4e de diamant.
7 - Leela
De aarde begint te trillen en er ontstaat een gat in het dak van de grot. Het is te hoog om er uit te klimmen, maar Leela staat bovenaan om jullie te helpen. Klim naar boven met het touw dat ze naar beneden laat zakken. Voor je omhoog gaat vraagt Ozan je om alles wat in de grot is gebeurd voor je te houden.
Als je naar boven bent geklommen staan Ozan en Leela bij de zonnewijzer. Leela vraagt naar wat er beneden is gebeurd, maar jullie vertellen haar niets. Vervolgens leggen jullie uit dat jullie de hulp zijn die haar vader (Osman) heeft ingeroepen. Ozan zegt haar dat hij jullie de Kharid-ib 'zo ongeveer' heeft gegeven.
Leela gelooft dit niet en denkt dat jullie de Kharid-ib hebben gestolen (wat technisch gezien ook waar is). Vervolgens vertellen jullie dat de Emir dood is.Leela verdenkt Ozan er van hem te hebben gedood. Pas als jij onderbreekt draait ze bij en wil ze het verhaal horen.
Ozan vertelt dat de diamant tegen jullie praat en steeds terug wil naar Al Kharid. Weer is Leela sceptisch over het verhaal. Uiteindelijk gaan jullie verder met de zoektocht. Leela repareert de zonnewijzer, waarna je de wijzer weer goed moet zetten.
Deze keer zet je hem op de kever (Scabaras). Er verschijnt weer een lichtstraal die je de volgende kant op wijst.
Leela verwacht dat deze richting de tempel van Amascut wijst.
Jullie verwachten dat Lady Keli daar Prince Ali vast houdt en dat ze dit doet om de Kharid-ib te krijgen. Uiteindelijk besluiten jullie dat er niks anders op zit dat naar de tempel te gaan.
8 - Amascut
Loop naar het zuidwesten. Daar kom je 'de leeuwenbek' tegen. Als je dicht bij Lady Keli komt volgt er een cutscene waarin Lady Keli al snel over de Kharid-ib begint.
De diamant moet geruild worden tegen Prince Ali. Er ontstaat een discussie wie er eerst zijn deel moet 'geven'. Het maakt echter niet uit of je aangeeft dat je de diamant als eerst geeft. Als je dit weigert beveelt Lady Keli om de prins te doden, waarna je de Kharid-ib, ondanks dat hij zelf zegt dit niet te willen, aan Lady Keli geeft.
Lady Keli weigert de prins over te dragen en maakt bekend dat ze de god Amascut is.
Er volgt een cutscene waarin Lady Keli de bewakers van Prince Ali op jullie af stuurt.
Apep en Heru hebben beide 500 hitpoints. Ondanks hun special attacks zijn ze eenvoudig te verslaan.
Na het gevecht kan je Prince Ali bevrijden. Hij is verbaasd dat zijn vader heeft toegestaan de Kharad-ib aan Lady Keli te geven.
Jullie leggen uit dat de Emir dood is en willen vetrekken naar Al Kharid. Ozan legt uit dat hij niet mee gaat: hij kan niet terug keren naar Al Kharid voordat hij de Kharid-ib terug heeft gevonden. Daarna vertrek je samen met Leela en Prince Ali.
9 - Quest voltooid!
Terug in het paleis spreek je met Osman. Hij feliciteert je met het redden van Prince Ali.
Als Leela over het verliezen van de Kharid-ib begint, legt Osman de schuld bij Ozan.
Zowel Leela als jij vinden het oneerlijk, aangezien Ozan alleen heeft gedaan wat Osman aan hem had gevraagd.
Osman is echter onverbiddelijk en geeft aan dat Ozan moet boeten voor zijn daden.
Leela weigert langer voor haar vader te werken en besluit terug te keren naar Senliten om daar te strijden tegen Amascut en Menaphos, die volgens haar samenspannen. Er volgt een cutscene, waarin Jabari uitlegt dat hij tijdens de ontvoering van Prince Ali, zijn gang kon gaan in het paleis. Hij heeft de Emir gedood met vergif.
Amascut geeft aan dat ze, nu ze 'het hart' heeft, terug zal keren naar Menaphos.
Na een gesprekje met Osman is de quest afgelopen.
Gefeliciteerd! Quest voltooid!!
Rewards: 1 quest point, 250 agility xp, 250 thieving xp, een lamp met 250 constitution xp, een lamp met 250 combat xp, toegang tot de Kalphite Nursery en twee Keys en twee Hearts of Ice voor Treasure Hunter!
10 - Extra reward
Wanneer je mining 80 hebt, kan je 20k mining xp halen door terug te gaan naar de mestkevers, de Kalphite Nursery. Hier kom je door de put in te gaan, ten noordwesten van de Kalphite Liar, vlakbij fairy ring BIQ.
In het oosten van de Kalphite Nursery is een tunnel waar je in moet gaan. Volg de gang naar het oosten en ga de volgende tunnel ook in. Je bent nu in de ruimte waar Ozan zijn been bezeerde tijdens de quest. Mine de Crack voor de minng xp.
Als je de spleet open hebt gelegd, wordt dit een doorgang naar de Fissure. Klim naar beneden om in de verborgen schatkamer te komen. Hier vind je op het altaar een Scabaras mask en een Was. Deze kan je meenemen.
Geschreven door Pttim (Elanthiel). Laatste aanpassing was op 23-4-2014 door Elanthiel.
Heb je opmerkingen over of verbeteringen voor deze guide? Stuur dan een mailtje naar . Vergeet niet te vermelden over welke guide je het hebt, en wat je rs(r)naam is (zodat we je kunnen crediten).