The chosen Commander
Gemaakt door Nollie28
Deze quest is alleen voor members
Lengte: long
Moeilijkheid: Experienced
Skills nodig: 46 Agility, 46 strength, 46 thieving meerdere level 125`s aankunnen.
Items nodig: Lightscource, 5k per foute gok van poisener, combat gear voor final battle
Quests nodig: Land of Goblins
Startpunt: Captain Undak in Dorgesh-kaan
1. We beginnen de quest met het opzoeken van Captain Undak op de begane grond in het oosten van Dorgesh-kaan. Begroet hem en vraag of je ergens mee kan helpen. Er zijn de laatste tijd jonge globlins ziek geworden en Undak verdenkt de H.A.M. groep hier iets mee te maken te hebben.Undak vraagt je hem te meeten in de nurserie. Die is boven aan de trap.
2. Vlak voor de nurserie staat een goblin genaamd Thorzek. Undak legt aan Thorzek uit dat de kinderen waarschijnlijk vergiftigd zijn. Stel Thorzek gerust door je hulp aan te bieden. Hier wordt die weer rustig van zodat je andere vragen kan stellen. Vraag of de kinderen iets vreemds hebben gegeten. Thorzek zegt dat ieder kind 2 verschillende dingen op heeft.
Note: heb je geen zin om dit alles uit te vinden skip naar stap 4.
3. ga vervolgens aan de kinderen vragen wat ze allemaal hebben gegeten. Uiteindelijk kan je bepaalde voedselsoorten wegstrepen die zieke goblins op hebben die gezonde goblins ook op hebben. Uiteindelijk zijn er 2 voedselsoorten over. Als je eenmaal achter bent welke soorten voedsel vergiftigd waren vertel je tegen de Captain dat je erachter bent. Hij raad je dan aan de merchants te te ondervragen.
4. Ga naar de market en ondervraag alle merchants die de giftige etenssoorten verkopen wie hun leveranciers zijn. `Één van de namen komt dan overeen.Namelijk die van Walton.
5. Ga naar de merchant Walton en zeg tegen de captain dat dit degene is.
6. Vervolgens moet je de merchant aanvallen. hij is level 50 en totaal niet sterk. Halverwege verschijnt er opeens een wit portaal achter de merchant. En opeens komt Zanik er doorheen en schiet je te hulp (alsof je dat nodig had).
7. Vraag Zanik wat er is gebeurd en hij geeft je een beschrijving. In deze beschrijving kan je met Zanik spelen. Het staat hier vol met versteende goblins en ogres. Klim op de goblin statues die daar staan en spring vervolgens van kop naar kop van de standbeelden.
8. Als je eenmaal op de ourg terecht ben gekomen kan je in de bowl kijken om vervolgens een cutscene te krijgen. Na de cutscene vervolg je je pad over de hoofden van de ogres tot je uiteindelijk een crossbow vindt.
9. Je kan je crossbow gebruiken om te grapplen naar de andere kant. Grapple de speer van het grote standbeeld en pak de pendant op. Zodra je het pendant pakt doet Zanik hem om en springt ze naar beneden. De grote Ourg met de bowl buigt zich vervolgens zodat je erin kan kijken. Wanneer die erin kijkt ziet die jou met de Merchant ruzie maken. Nu is het tijd om terug te keren, ga naar het westen van de room naar het portal. Met het amulet om stappen alle statues opzij voor je. Ga door het portal en je bent terug bij je eigen vertrouwde character.
10. Breng Zanik vervolgens naar de counsil om haar verslag te doen. De council kamer is helemaal in het noorden van Dorgesh-kaan op de 1ste verdieping. Eenmaal daar begint de vergadering.
11. Ze vragen of jij degene bent die de HAM spy heeft gevangen. Omdat jij hem hebt gevangen moeten de goblins hem overdragen aan het rechtsysteem van misthalin. Je merkt tijdens dit gesprek dat Zanik een beetje agressief is geworden sinds ze verdween. Wanneer de guard de HAM spy wegvoert schiet Zanik hem dood en vlucht. Vervolgens vraagt captain Undak of je haar op kan sporen. Ga hiermee akkoord. Undak zegt dat Zanik "misschien" dus eigelijk vrijwel zeker in de caves ten zuiden van Dorgesh-kaan zit. Deze Caves zijn als je heel Dorgesh-kaan door gaat vlak bij de agility course. Hier ga je echter de trap af en vervolgens vervolg je de cave in zuidelijke richting. Zanik bevind zich in een zijpaadje.
12. Als je haar eenmaal vind zit ze rustig in een hoekje. Ga rustig naast haar zeggen en zeg niets. Uiteindelijk begint ze tegen jou te praten. Blijf gewoon de hele tijd niets zeggen maar luister naar wat zij te zeggen heeft. Vraag haar wat zij wenst dat er gebeurd was. Blijf met haar praten en uiteindelijk gaat ze uit haar eigen vrije wil mee terug naar de counsil. Uiteindelijk wordt Zanik na de uitspraak van de counsil verbannen uit Dorgesh-kaan.
14. Praat na de vergadering nog even met Zanik en vraag wat ze nu gaat doen. Zanik staat onder aan de trap van de counsil. Hierna is het dan tijd om afscheid te nemen. Report hierna terug aan Captain Undak die daar ook staat.
15. Undak wilt graag dat je de HAM hideout infiltreert (ALWEER) en uitvind of de merchant voor Sigmund werkte. Gelukkig heeft Undak wel een set HAM clothes voor je dus is infiltreren a piece of cake of natuurlijk a slice of ham.
16. Tijd om naar de hideout te gaan ten oosten van Draynor village. In de hideout praat je met Johanhus Ulsbrecht, hij zegt dat hij niet de plannen heeft gemaakt dat Sigmund dat was. Wanneer je vraagt waar hij dan wel niet is krijg je te horen dat hij een basis van zichzelf is gestart in Kandarin. Vraag vervolgens hoe je Sigmunds base vindt. Deze base kan je vinden door met Milton the Miller te praten die zich bij de windmill ten noorden van Ardougne bevind. geef hem het Wachtwoord: Arrav en hij brengt je naar de hideout.
17. Ga naar hem toe en geef hem het wachtwoord. Hij verplaats het crate dat de trapdoor in de base verspert zodat je naar binnen kan. Ga de base in en praat met de HAM guard die de cel bewaakt. Zeg dat je de prisoner wilt zien. Helaas laat die je hem niet zien zonder later of recomendation van Sigmund. Vraag aan hem welke dag het is. Lees vervolgens het noticebord aan de muur welke guard de gevangene mag ondervragen. De guard die die dag mag ondervragen is Sam. Ga naar de vorige room en pickpocket de guards die die dag mag ondervragen.
18. Ga vervolgens maar de prisoner en lees de interigation logs en pak de key. Ga met Grubfoot praten om vervolgens hem te helpen ontsnappen.
19.Laat hem bij de deur wachten en open eerst alle deuren in de kamer. Wanneer je klaar bent praat je met de guard bij de cel zodat hij niet naar de deur kijkt. Op dat moment loopt Grubfoot langs. Ga vervolgens naar grubfoot. Laat hem bij de western door wachten terwijl je de guards afleid. Ga door het hole in de wall en de guard komt kijken, op dat moment loopt Grubfoot vrolijk verder.
20. Navigeer je weg door de crates om vervolgens een aardbeving te voelen. De guard komt kijken en Grubfoot gebruikt een verlammingsspreuk op hem. Vervolg je weg en ga door de deur. Wanneer je door de deur gaat zie je dat er een hoop goblins de basis hebben aangevallen. Dit doen ze onder aanvoering van Zanik die mensen opeens niet zo aardig meer vindt.
21. Zanik vraagt je Sigmund te stoppen. Hij is level 75 eb gebruikt eerst protect from melee maar wanneer Zanik helpt schakelt die over op protect from ranged. Wanneer je hem hebt verslagen hakt Zanik genadeloos Sigmunds hand eraf. En daarna vermoord die hem.
Vervolgens keert Zanik zich tegen jou en moet je haar verslaan ze is level 75 en gebruikt ranged. Je moet hem meerdere keren verslaan en na elk gesprek kan je met haar praten. Blijf op haar inpraten om je vriendschap met jou te herinneren. Na heel wat gevechten kom je erachter dat het pendant de oorzaak van alles is (DUH), zeg tegen haar dat die het af moet doen en dat zij haar eigen lot bepaald. Zanik doet de pendant af en gooit hem weg. Een andere goblin pakt hem vervolgens op en word overgenomen door Bandos.
22. De Bandos avatar gaat er vandoor en probeert de hideout in te laten storten. Zanik teleport samen met jou weg naar een plek die hij zelf niet kent. Je kan nu even met Zanik praten. Verlaat hierna de Cave. Op dit moment komt er weer een aardbeving waarbij je van Zanik wordt gescheiden. Baan jezelf een pad door de rocks om vervolgens Zanik op een rand vlak bij een afgrond te zien. Laat hem zijn crossbow gebruiken om daar weg te komen. Er zit een klein uitsteeksel waar die aan kan grapplen. Geef Zanik advies over waar ze moet mikken om deze steen te raken.
23. Verlaat de cave en je komt uit bij de Tears of Guthix. Hier wilt Juna graag met Zanik spreken. Juna probeert Zanik nog even over te halen Bandos te volgen.
24. Keer terug naar Dorgesh-kaan. Maar eenmaal bij Kazgar vertelt die dat de stad aangevallen wordt. Eenmaal in de stad word het tijd om captain Undak weer op te zoeken. Hij staat in het midden van de marketplace.
25. Het portaal dat Zanik terug bracht heeft nu een ander wezen naar Dorgesh-kaan gebracht. En dit wezen is begonnen de goblins van de stad aan te vallen. Undak vraagt of je naar de counsil wilt gaan om te helpen. Eenmaal hier hebben ze de taal op de pilar vertaald. Het is een waarschuwing van Bandos zelf om hem te volgen.
26. Nadat je de counsil hebt verlaten gaat Zanik naar het portal om daar de wacht te houden. Hij vraagt of jij de scribe gerust kan stellen. Ga terug het counsil gebouw in en vraag of je kan helpen. De Scribe wil graag tijdcapsules maken om zijn research in te bewaren. Hij vraagt of je naar Tegdak de Archeoloog kan gaan om wat kunstwerken mee terug te nemen. Tegdek is in de North east hoek van de stad op de begane vloer.
28. Ga naar Tegdak en vraag naar de items voor de timecapsule. Breng deze vervolgens terug naar de scribe. Vervolgens voegt hij zijn eigen notes toe en vraagt je de capsule aan Mistag te geven. Hij bevind zich net buiten Dorgesh-kaan in de mines. Hij begraaft vervolgens de capsule en raad je aan naar Oldak te gaan omdat die misschien nog advies heeft.
29. Ga naar Oldak en je ziet Grubfoot en Oldak een discussie hebben over de magie van Grubfoot. Grubfoot is ervan overtuigt dat die het van de big high wargod heeft gekregen. Oldak krijgt snel een idee om deze magie te gebruiken tegen Bandos. Hij heeft wat onderdelen nodig voor zijn plan: energy projectors en een focusing chamber. Deze onderdelen kan je vinden in de power centrale, deze bevind zich in de caves ten zuiden van Dorgesh-kaan wanneer je de caves in gaat moet je meteen naar het oosten. Vraag Turgall om de onderdelen.
30. Breng de onderdelen terug naar Oldak die momenteel bij het portal in Dorgesh-kaan is. Hij verbind deze onderdelen aan de crossbow van Zanik voor een nieuwe aanval waarmee je de regeneratie kracht van de bandos avatar kan stoppen. Geef deze crossbow vervolgens aan Zanik. Hij vraagt of je nog even in de nurserie met Mernik ga praten over hoe het met de kleintjes gaat.
31. Mernik vraagt meteen om je hulp wanneer je aan komt. Vraag hoe het met de kinderen gaat en vervolgens hoe je kan helpen. Ze wilt graag dat de kinderen als vluchtelingen naar keldagrim kunnen. Dit moet je dus even aan ambassadeur Alvijar vragen. Hij bevind zich in het huis net ten noorden van de nurserie.
32. Praat met de ambassadeur en vraag om zijn hulp. Helaas kan hij niet verder helpen omdat hij bang is voor Bandos. Ga dus met het slechte nieuws terug naar Mernik. Ga naar het gesprek met Mernik terug naar Zanik voor het grote gevecht. Het is nu misschien tijd om wat armour weapons en food te pakken.
33. Nu is het tijd voor het laatste gevecht. Ga naar Zanik en zeg dat je ready bent. Je gat naar de throne room en daar staat de "almachtige" level 125 Bandos avatar. Kill hem de eerste keer. Dan kan je gerust het hele dialoog door voeren.
Wanneer je Zanik het signaal geeft te vuren roept de Avatar een ogre op om hem te redden hij slaat de crossbow weg en de stukken vliegen er vanaf. Pak nu de Crossbow, de arrows, de energy projectors en de focusing chamber op en bevestig deze aan de crossbow. Je kan deze dingen niet oppakken wanneer je in gevecht bent en iedere keer dat je er een op pakt ontwaakt er een nieuwe ogre of goblin. Kill deze dus tot je de complete crossbow hebt en bevestig deze aan elkaar. Op dat moment Ko`ed de Bandos Avatar Zanik dus moet je het vervolgens zelf doen. Breng de avatar naar 0 hp en gebruik de crossbow special van Zaniks Crossbow.
34. De special werkt en de Bandos Avatar is verslagen, maar Zanik ligt nog steeds op de grond. Zou die dood zijn?
Ga bezorgt naast haar zitten en zeg niets. Gelukkig, zij wordt wakker. En naar al deze avonturen is het tijd terug te keren naar Dorgesh-kaan.
Eenmaal terug zijn de woorden van lof niet te meten. Iedereen is je dankbaar voor wat je hebt gedaan. Er wordt zelfs een standbeeld voor jou en Zanik gemaakt als eerbetoon.
Gefeliciteerd! Quest voltooid!
Reward: 3 Questpoints, 20.000 agilty, strength en thieving exp, Zanik`s crossbow en toegang tot de Bandos Throneroom.
Klik hier om weer terug naar de Questlijst te gaan.