Dit board bestaat maar voor één doel, en dat is het zo snel mogelijk verhelpen van *technische* problemen bij het gebruik van een computer. Dit houdt in dat het posten van bepaalde onderwerpen wel mag, terwijl andere onderwerpen op andere plaatsen thuishoren.
Onderwerpen die hier wél thuis horen:
- Spyware, keyloggers, virussen en andere troep die je niet weg krijgt.
- Blue screens of death.
- Crashende of niet naar behoren functionerende software.
- Hardwareproblemen (Hoewel je meestal zult worden doorverwezen naar de leverancier).
- Etc, dus *technische* problemen.
Onderwerpen die hier absoluut NIETS te zoeken hebben:
- Vragen over hoe iets werkt, zoals tutorials e.d. Daar hebben we andere boards voor.
- Voorbarige instructies over hoe problemen opgelost moeten worden (Topics waarin hulp wordt aangeboden e.d.). De enige persoon die dat soort topics mag posten is (hoe kan het ook anders) MacGyver.
- Vragen om software, vragen welke software je zou moeten gebruiken om iets te doen etc.
- Alle andere NON-technische problemen / vraagstukken. Die horen hier gewoon niet.
Een voorbeeld van de vorige twee lijstjes: Er is een verschil tussen "Hoe gebruik ik PHP" en "PHP werkt niet." Het eerste hoort op vragenboard thuis, het tweede op pc-hulp. Overtreding van deze regel leidt tot flames, verplaatsing van je topic, en in het ergste geval een ban.
Tot zover welke onderwerpen hier thuis horen, dan gaan we nu verder naar de inhoud van die onderwerpen.
- Plaats je eigen probleem *niet* in het topic van een ander. Dit heet thread hijacking en is onbeschoft en onoverzichtelijk. Maak een nieuw topic aan met je probleem.
- De topictitel dient al een beschrijving van je probleem in een paar woorden te zijn. Topics met onduidelijke, algemene namen als "Help me" en "Ik heb een probleem" worden gewist.
- In je openingspost moet je duidelijk je probleem beschrijven. Als je een foutmelding ziet, neem die dan over of maak er een screenshot van. Als je rare geluiden hoort, beschrijf waar ze vandaan komen, beschrijf de geluiden zelf en wanneer ze komen, bijvoorbeeld bij het opstarten, het gebruik van bepaalde software etc.
Posts die niet aan deze twee simpele regels voldoen kunnen op zijn minst een flame van mij, of andere
bekwame personen, verwachten, en misschien worden ze gewist. Houd je aan deze regels en je probleem is sneller opgelost.
ILLEGALE VERSIES van software krijgen GEEN ondersteuning. You crack it, you break it, you fix it.
Dan komen we aan bij het belangrijkste, het posten van de reacties, het geven van de hulp. Ook hier zijn een aantal regels.
- Op PC hulp is mijn woord wet. Klinkt kinderachtig, is kinderachtig, maar het werkt, en daar gaat het om.
- Advies tot het formatteren van een PC wordt NIET gegeven, got it? De enige persoon die die beslissing mag nemen is MacGyver. Te vaak wordt er door noobjes naar dit "ultieme redmiddel" gegrepen, terwijl het vaak niet eens nodig is, of het probleem niet op zal lossen. Advies geven te formatteren leidt ALTIJD tot minstens 3 dagen ban.
- Mensen die "denken" er iets van af te weten, maar toch eigenlijk idiote n00bs zijn, moeten *NIET* posten. Een voorbeeld:
quote:
(Anoniem iemand) zei: lol dit zijn etuioetanganalfabeet dinge de makkelijke manier die ik gebruik is format c: en dan windows opnieuw installere ben je er gelijk vanaf:p
DAT wil ik hier dus NIET zien!
- Voortbordurend op het vorige punt, als je NIET weet waar je het over hebt dan post GEEN advies op het pc-hulp board. Commentaar als "Formatteer je pc, dat is de enige oplossing" of "Dat ligt aan de grootte van je harde schijf." klopt 99% van de tijd niet en is dus ongewenst.
- Posts in het kader van "Dat heb ik ook gehad, en heb het opgelost door (vul willekeurige manier in)" hebben 99% van de tijd NIKS te maken met het specifieke probleem dat behandeld wordt. POST DIT DUS NIET.
- Ook spam ("Ik weet het niet, kan je niet helpen") is zeer irritant.
- Zeer belangrijk: Als je wilt dat iemand zijn PC stofvrij maakt, geef dan NIET het advies dit met een stofzuiger te doen. Dit is ZEER riskant, gebruik perslucht.
- Mij tegenspreken op mijn vakgebied is ook niet een slimme bezigheid. Oftewel, als ik een advies geef op pc hulp, en jij denkt dat het anders zit, heb jij het waarschijnlijk fout.
Wat WEL gepost mag worden in geval van twijfel:
- Vragen om meer informatie. Als de openingspost niet alle nuttige informatie bevat die nodig is om hulp te bieden, mag er gevraagd worden om meer details, zoals screenshots van errors, reproduceerbaarheid van het probleem etc.
- Advies tot het draaien van een virusscan en anti-spyware scan. Je moet echter niet gaan beweren dat dit het probleem "gegarandeerd oplost, omdat dat bij jou ook werkte".
- Advies tot het draaien van een memory test en CPU test.
- Het advies een PC stofvrij te maken. Echter, geef NIET het advies dit met een stofzuiger te doen. Dit is ZEER riskant, gebruik perslucht, te koop in busjes bij de doorsnee computerwinkel.
- Als het probleem EXACT overeenkomt met jouw eerder verholpen probleem, tot aan het versienummer aan toe, mag je posten wat je hebt gedaan om het op te lossen. ECHTER, zet erbij dat het niet per sé hetzelfde probleem hoeft te zijn en dat de oplossing misschien niet werkt.
Verder dienen de posts op PC hulp aan de basisregels van interpunctie en hoofdlettergebruik te voldoen. Onleesbare probleembeschrijvingen en onleesbaar advies zijn, hoe goed ze inhoudelijk ook zijn, volstrekt waardeloos.
Als ik me erger aan je post op pc hulp kan er een ban volgen, afhankelijk van de potentiële schade die je advies kan aanrichten. Het advies iemands pc te formatteren zou je dus ook best een week ban kunnen opleveren...
In de hoop dat het pc hulp board hiermee een beetje waardevoller wordt,
MacGyver
P.S: Topics waarin duidelijk illegale praktijken plaatsvinden, dus vragen om illegale software, cracks en keygens, MOGEN NIET!
P.P.S: Nogmaals, ILLEGALE VERSIES van software krijgen GEEN ondersteuning. You crack it, you break it, you fix it.